Als basisschoolleraar, schoolleider en coach zag Raymond dat ieder kind een eigen leerbehoefte heeft. Met die visie werkt hij nu als begeleider bij LinQ. Hij vertelt waarom LinQ kinderen en jongeren door maatwerk verder helpt:

‘Het leuke aan werken bij LinQ is dat de hele week anders loopt dan je bedacht hebt. Je kan aan het begin van de dag een hele planning maken, maar die komt toch nooit uit. Bijvoorbeeld als een jongere toch een andere zorgbehoefte heeft die dag. Of als je samen met een kind een activiteit hebt bedacht, maar dat toch niet zo uitpakt zoals je had gehoopt. Dan moet je schakelen, en dat maakt je heel flexibel. Een dag bij LinQ is nooit saai!’ 

Aansluiting met onderwijs 

‘Met mijn achtergrond in het basisonderwijs snap ik dat begeleiding op maat en onderwijs niet altijd goed op elkaar aansluiten. Toch willen we allebei hetzelfde: het beste voor het kind of de jongere. Daarom probeer ik in gesprekken met het onderwijs soms eigenwijs te zijn, soms een middenweg te vinden en soms in de doelen van het onderwijs mee te gaan. Maar alleen als dit de begeleiding van het kind of de jongere ten goede komt.’
 
Eigenwijs? Graag! 
 
‘Je ziet het ook aan onze LinQers. Dat zijn kinderen die niet gewoon braaf meelopen, maar opvallen. En jongeren die een eigen plan trekken. Onze LinQers zijn allemaal zo verschillend. Ik vind die diversiteit geweldig. Iedereen is welkom. Dat betekent ook dat je iets moet doen wat bij iedereen werkt. Je moet je begeleiding afstemmen op al die verschillende jongens en meisjes die je begeleidt.’
 
Verbinding is alles 
 
‘Elk kind is anders. Ik begeleid bijvoorbeeld een LinQer die in een rolstoel zit. Daar ging ik altijd mee rolstoelhockeyen. Hij in zijn rolstoel en ik op mijn bureaustoel. En nu ik op mijn step en hij op zijn handbike. Dan gaan we samen fietsen en dan hebben we het over de dingen des levens. Werken bij LinQ is dus niet alleen werk, maar ook continu de verbinding opzoeken met anderen. Voor mij maakt dat mijn dag!’