LinQ-begeleider Sandra zag dat kinderen en jongeren opbloeien door een combinatie van persoonlijke aandacht en het werken in leefwerelden. Hoe ze dat precies doet? Lees snel verder!

 

Op hun eigen manier

‘Toen ik in het speciaal onderwijs werkte, had ik een zwak voor de ‘vergeten kinderen’: kinderen die op jonge leeftijd zoveel hebben meegemaakt en zo vaak zijn overgeplaatst, dat niemand op school precies weet hoe ze begeleid moeten worden. Ik maakte het mijn persoonlijke missie om die kinderen een stap in de goede richting te laten zetten. Zodat ze bijvoorbeeld wél, op hun eigen manier, onderwijs kunnen volgen. Of kunnen werken.’ 

Vertrouwen staat voorop 

‘Ik vind het geweldig dat we bij LinQ met leefwerelden, zoals bos, horeca en boerderij, werken. Hierdoor stemmen we zoveel mogelijk af op de belevingswereld en betrokkenheid van kinderen en jongeren en kunnen we in onze cliënt zien wie hij of zij is. En het belangrijkste: de cliënt voelt zich in deze leefwerelden fijn. Dit maakt dat we een veilige vertrouwensband kunnen opbouwen en daardoor ook aan persoonlijke doelen kunnen werken. Ik gun het jongeren los te komen van alles wat er is gebeurd, om het een plekje te geven, vertrouwen te krijgen en weer door te kunnen.’

 

Kom in beweging!

‘Beweging is voor kinderen en jongeren heel belangrijk: sport doet iets met je psyche, je geestelijk welzijn, en je haalt er ook veel doorzettingsvermogen uit. Dat kun je inzetten om zelfinzicht te krijgen. Daarom ga ik één keer per week met de cliënten sporten bij 040FIT Deurne. Samen met de personal trainers en cliënten stemmen we doelen af, en dan mag de cliënt onder begeleiding van 040Fit zelf aan de slag. Wij als LinQ-begeleiders doen ook mee. Sommige jongeren gaan nu op eigen initiatief sporten en hebben een eigen abonnement afgesloten. Want als je eenmaal de stap hebt gezet naar de sportschool en je krijgt een positieve stimulans, werkt dat enorm motiverend!’

Van kleine stappen naar groot resultaat

‘Onlangs begeleidde ik een jongen die niet meer naar school ging. Hij durfde niet meer het huis uit en was hele dagen aan het gamen. Die hebben we met hele kleine stappen begeleid. Eerst thuis, want dat was al spannend genoeg. En daarna op de boerderij. Totdat hij volle dagen bij ons kwam. De jongen zag dat andere kinderen ook naar school gaan en stelde zichzelf de vraag: wat wil je nu eigenlijk, wat voor perspectief heb je? Daar konden we hem bij begeleiden. We vroegen: wat heb je als doel en waar wil je naartoe? En waar kunnen we je bij helpen? We hebben dit sámen met de cliënt opgepakt. Het sporten, werken met de dieren en daardoor vertrouwen krijgen in het eigen kunnen speelde een centrale rol.
Deze jongen gaat nu volle dagen alleen met de taxi naar school. Een geweldige vooruitgang!’

De toekomst bij LinQ

‘In de toekomst wil ik me graag nog meer toeleggen op de combinatie van begeleiding en onderwijs. Educatie aanbieden, maar niet in school- of lokaalvorm. Juist in de leefwerelden van onze cliënten kun je veel bereiken. Zodat zij zelfvertrouwen krijgen van leren. Ik ben supertrots op LinQ en wat we tot nu toe hebben bereikt!’